Rödspätta med vitvinssås

Blir inte så mycket lagat om helgerna nu för tiden. I fredags köpte jag med pizza hem efter jobbet och igår var vi i Göteborg på shopping hela dagen och kom hem till färdiglagad mat hemma hos sambons föräldrar. Då bjöds det på potatisgratäng med ytterfilé och kantarellsås. Hon är en riktig pärli i köket min svärmor, alltid väldigt god mat :)

Idag fick jag dra på mig kockmössan och sätta fart på spisen här hemma.

Till 6 personer behöver man:

800 g rödspättafiléer
2 dl vitt vin
2 tsk salt
2 krm vitpeppar
1 msk smör

Sås
2 dl fiskspad
4 dl grädde
2 äggulor
1 msk kycklingfond
salt, peppar och socker


Då rullar man ihop fisken och ringlar på smör och kryddor. Häll i vinet och ställ i ugnen på 200 grader 15 minuter med ett bakpapper över formen. häll av fiskspadet och skicka in fisken 10 minuter på 220 grader.
Vispa ihop äggulor och grädde med lite mjöl. Häll sedan i kycklingfond och vitvinsspadet. smaka av med kryddor.

Servera detta med pressad potatis och toppa fisken med ärtor, citron och räkor










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0